Friday, July 25, 2008

Wadah Surah, Dibaca Indah, Majlis Khatam, Berlangsung Sudah.


Pada 23.07.2008 ( Rabu ), Sekolah Ugama Pengiran Muda Abdul Malik, Kg. Bengkurong, Brunei III, telah sempurna mengadakan Majlis Khatam bagi Murid-murid Darjah 6 Pagi Dan Petang sesi 2008M / 1429H Bertempat Perkarangan Kawasan Sekolah Tersebut. Seramai 68 orang murid telah pun mengikuti majlis khatam tersebut ianya juga disertai oleh murid-murid Darjah Pra, 2, 3 dan 4.

Hadir selaku Tetamu Kehormat pada majlis tersebut ialah Yang Mulia Awg Hj Mohd Zain Bin Haji Mohammad, Ketua Kampung Bengkurong, Kampong Bengkurong. Selain itu juga, majlis tersebut turut dihadiri oleh Jemputan-jemputan khas yang terdiri daripada Pegawai-pegawai Jabatan Pengajian Islam, Guru-guru Besar kawasan Brunei III. Ibu bapa serta penjaga murid-murid juga turut sama memeriahkan majlis tersebut.

Majlis dimulai dengan bacaan Surah Al Fatihah, yang diketuai oleh Tetamu Kehormat Majlis dan setelah itu perarakan masuk peserta-peserta Khatam yang di iringi dengan persembahan tausyeh, kemudian Murid-murid khatam memulakan bacaan mereka dengan membaca doa sebelum membaca Al Quran dan setelah itu membaca Surah-surah Lazim. Setelah bacaan surah-surah pilihan tersebut selesai, bacaan takhtim pula dipersembahkan oleh gabungan murid-murid perempuan Darjah 4 dan 5 , Sekolah Ugama Pengiran Muda Abdul Malik Bengkurong.

Doa Khatam dibacakan oleh Awg Mohd Haziq Faiz Bin Mohd Khusairi Azam, Murid darjah 6 Alif. Setelah selesai bacaan doa khatam tersebut, murid-murid diberikan sijil Khatam dan seterusnya ditaburi bunga rampai oleh Tetamu Kehormat serta para jemputan yang hadir dengan diiringi bacaan dikir Ya Manhadar.

Majlis berakhir dengan bacaan Doa Selamat dengan kesyukuran yang telah dibacakan oleh Cikgu Abdul Malik Bin Haji Abdullah.


Abiskita bolehlah melihat gambar-gambar yang lain dialamat ini http://picasaweb.google.com/garbataasyara14/MajlisKhatamAlQuran2008

No comments: